Wat doe jij als het stoplicht op oranje springt?

 In klachten

Even doorzetten… hoe vaak krijgen we dat niet te horen, of vertellen we dat onszelf? Een relativerend blogpost van psycholoog Maaike Zant. Soms een tandje minder doet wonderen. 

Wat doe jij als het stoplicht op oranje springt? Rem je af en stop je netjes? Of geef je toch nog een dot gas in een poging het licht te halen? Er zijn heel wat eigenwijzen op de wereld die toch het laatste proberen. Balen als het licht dan net op rood springt en al helemaal wanneer je dan geflitst wordt of een agent je op de bon slingert. De boete is fors.

Hard werken brengt ons veel

In het dagelijks leven zijn wij ook voortdurend geneigd om voor onszelf op het gaspedaal te staan, zeker wanneer het druk is. Schouders er onder, niet lullen maar poetsen! Met een groot verantwoordelijkheidsgevoel kunnen wij hard werken, ons overal doorheen knokken en hoeven we niet stil te staan bij gevoelens en gedachten. Zo redden velen zich in het huidige drukke leven. Hard werken is een kwaliteit die maakt dat je veel gedaan krijgt en bereikt op allerlei levensgebieden. Het geeft ook een soort kick als het je lukt om alle ballen in de lucht te houden.

Maar wat als je signalen negeert, zoals oplopende vermoeidheid, pijn, spierspanning, concentratieproblemen of een steeds korter wordend lontje? Wie weet ben je zo doelgericht aan het werk, van taak naar taak, bezig met het volgende, dat je de signalen misschien niet eens meer opvangt? Een weekend rust of zelfs een vakantie zorgt er dan niet meer voor dat je jezelf weer kunt opladen.

Het lichaam trekt uiteindelijk aan de bel, je komt gedwongen tot stilstand. Opgestreden en uitgeput, merk je dat emoties steeds vaker overlopen. Je reageert prikkelbaar naar je omgeving en geliefden, het lukt niet meer om de dingen te doen zoals jij dat wilt. Je voelt je schuldig naar je gezin of collega’s en teleurgesteld in jezelf.

Hard werken kan ook een valkuil zijn

Het harde werken heeft je zo veel opgeleverd, het doorzetten is juist datgene dat je zo goed kunt. Maar nu is het ineens een gevecht geworden, dat je met hetzelfde doorzettingsvermogen aan het voeren bent. Maar als je minder belastbaar bent en je alle reserves hebt opgebruikt, kan je dan nog wel van jezelf vragen om evenveel ballen in de lucht te houden als voorheen? Juist in die reserves zitten de vaardigheden om problemen het hoofd te bieden, waaronder het geduld en relativeringsvermogen.

Wees wat milder voor jezelf, sta jezelf toe om activiteiten meer te gaan doseren, structureel meer rustmomenten en tijd voor jezelf in te bouwen.

Het is belangrijk om te weten dat hoe hoger jij de lat voor jezelf legt, hoe groter de eisen die jij aan jezelf stelt, des te groter de kans is dat je het gevecht niet gaat winnen.

Om dit te overwinnen en de grip weer terug te vinden, is het belangrijk om te weten dat herstel een proces is dat gedurende lange tijd en in kleine stappen zal moeten verlopen. Er is geen quick fix, al zouden we dat nog zo graag willen. Patronen die lang bestaan zijn niet in een paar dagen te doorbreken!

Gedwongen stilstand

Om er voor te zorgen dat jij je belastbaarheid weer op kunt bouwen, is het van de belang om jezelf te leren de lat lager te leggen.

Neem de tijd om in deze gedwongen stilstand jezelf nieuwe strategieën aan te leren en naar jezelf te kijken en luisteren. Wees wat milder voor jezelf, sta jezelf toe om activiteiten meer te gaan doseren, structureel meer rustmomenten en tijd voor jezelf in te bouwen.

Bekijk wat voor jou belangrijke eerste signalen zijn die bij je aankloppen om een grens aan te geven. Neem deze signalen serieus, in plaats van deze te negeren. Op deze manier kan je met geduld en relativeringsvermogen tijdig ingrijpen.

Herken wanneer jouw licht op oranje staat, wees niet zo eigenwijs en sta jezelf toe wat vaker af te remmen!

 

De afbeelding is afkomstig van Flickr.

Recente Blog berichten

Schrijf een reactie