Practice what you preach?

 In Gezondheid

Als de kraan bij de loodgieter thuis lekt, de tandarts zelf zijn tanden niet poetst en de fysiotherapeut rugklachten heeft, hoe zit het dan met de psycholoog? Psycholoog Linde Janssen over haar valkuilen én haar manier om er mee om te gaan. 

Ook ik ontkom er niet aan: Ik stel hoge eisen aan mijzelf, pieker me bij tijd en wijle suf en vergeet te mediteren… ‘Practice what you preach’ is een kreet die je in de zorgwereld regelmatig hoort. Een goede uitdrukking, maar betekent dat dan dat ik elke dag mindfulness oefeningen dien te doen? Zou ik dan de bovenstaande klachten helemaal niet hebben? Of wacht, dat zullen mijn hoge eisen zijn… Misschien is het juist wel menselijk en hoort dit er gewoon bij.

Door mijn werk als psycholoog bij Vitaalpunt, sta ik ook regelmatig stil bij mijzelf. Op dit moment maak ik graag waardengerichte keuzes (wat wil ik?) en probeer ik daarbij haalbare doelen te stellen. Hiervoor dien ik een aantal ‘moet-dingen’ uit de agenda schrappen en te kiezen voor mij-tijd, het liefst in de natuur.

Sloom rennen

Voor mij is ‘sloom rennen’ een ideale manier om te ontspannen, los van mijn gedachten te komen en in de natuur te zijn. Sloom rennen heb ik bij runningtherapie geleerd. Hier gaat het om het ‘hoe’ van het rennen (procesgericht) in plaats van het ‘doel’ van rennen (resultaatgericht). Het staat haaks op mijn eerste neiging om zo snel of zo ver mogelijk te rennen.

Het geeft veel ontspanning in hoofd en lijf en verlaagt voor mij de drempel om te gaan sporten. Ook mijn collega’s zijn enthousiast waardoor wij zelfs wekelijks samen een rondje ‘sloom rennen’ na werk.

 

Sloom rennen is voor mij eigenlijk alles in één. Ontspanning, buitenlucht, beweging, ‘me-time’, sociaal contact en soms ook meditatie.

 

Hoe werk dat?

Zes tips bij sloom rennen

  • Ren langzamer dan je gewend bent. Je kan natuurlijk ook wandelen.
  • Maak gebruik van de neus-neus ademhaling. Adem in via de neus en uit via de neus. Om dit vol te houden, moet je je tempo wel aanpassen.
  • Loop mindful; probeer je eens te focussen op wat je ziet in je omgeving, de geluiden die je hoort, de geuren die je ruikt en de omgeving die je voelt (kou, wind ect.).
  • Loop eens met iemand anders en vraag feedback op je manier van lopen. Ziet jouw manier van lopen er ontspannen uit? Hierbij kan de ander letten op jouw gezichtsuitdrukking of lichaamshouding.
  • Merk eens op hoe je lijf voelt; waar zit je ademhaling, span je je spieren niet onnodig te veel aan? Zijn er andere lichamelijke signalen die je opmerkt?
  • Laat al je gedachten even voor wat het is. ‘Dit ziet er niet uit’ of ‘ Zo krijg ik toch geen conditie’. Helpen deze gedachten je? Het zijn maar gedachten..

Sloom rennen is voor mij eigenlijk alles in één. Ontspanning, buitenlucht, beweging, ‘me-time’, sociaal contact en soms ook meditatie. Ook oefen ik op deze manier niet te hoge eisen aan mijzelf te stellen. Lekker efficiënt dus! Efficiëntie…Tja…daar kun je ook wat van vinden…maar ach, we hoeven niet alle teugels te laten vieren, toch?

Voor wie interesse heeft, Vitaalpunt geeft ook runningtherapie.

 

 

Recente Blog berichten

Schrijf een reactie