Je hebt je aangemeld en nu? Wat kun je na aanmelding bij Vitaalpunt verwachten?

Aanmelding en screening
Iedereen meldt zich aan bij het secretariaat met een geldige verwijsbrief. Dan worden je gegevens in ons systeem verwerkt en wordt er een telefonisch screening ingepland. Van de screening ontvang je een bevestiging inclusief een vragenlijst die ingevuld moet zijn voordat de telefonische screening plaatsvindt. Dit telefoongesprek met één van onze therapeuten is bedoeld om te onderzoeken of Vitaalpunt voor jou de meest passende zorg kan leveren? Na een controle van de verwijzing en het invullen van aanvullende lijsten wordt er een intake ingepland.

Intake
Vervolgens vindt de intakeprocedure plaats. Die over het algemeen bestaat uit drie onderdelen:

1. Intake gesprek met de Regiebehandelaar
In het eerste gesprek met de regiebehandelaar wordt het verloop van jouw klacht(en) in de tijd besproken en de invloed van jouw klachten op je dagelijks leven, zowel voor privé als werk. De regiebehandelaar neemt bij de intake de medische voorgeschiedenis en eventuele medicatie met je door en richt zich bij het onderzoek op het bepalen van het beeld en stellen van de diagnose. Daarnaast worden de exclusiecriteria doorgenomen.

Exclusiecriteria
Wij bieden voor veel klachten passende behandelprogramma’s, echter zijn er een aantal exclusiecriteria. Wij bieden bijvoorbeeld geen passende zorg als er sprake is van middelen gebruik. Tevens behandelen wij geen persoonlijkheidsstoornissen ansich.

2. Intake gesprek met de psycholoog en vaktherapeut
In het tweede gesprek wordt er aanvullende informatie verzameld om zo tot een passend behandelvoorstel te komen. De focus van het onderzoek is met name gericht op jouw mogelijkheden en is gericht op de toekomst, aan de hand van jouw hulpvraag.

3. Adviesgesprek
In het derde gesprek licht de regiebehandelaar de gestelde diagnose toe. De psycholoog, die tevens casemanager is, is hierbij aanwezig. De behandeling en de administratieve zaken worden tijdens dit gesprek doorgenomen. Er wordt dan duidelijk binnen welke categorie de behandeling van jouw klachten zal vallen (licht, middel, intensief). In samenspraak met jou wordt besloten welke aanpak voor jou het meest geschikt is. Wanneer je akkoord gaat met deze aanpak wordt de behandeling gestart.

Behandeling
De keuze voor een zorgprogramma is gebaseerd op de unieke situatie van iedere patiënt. Elk programma is dan ook een afweging tussen noodzaak, wensen en mogelijkheden van de patiënt en de meest effectieve behandeling zoals je deze op basis van wetenschappelijk onderzoek zou verwachten.

We willen benadrukken dat de behandelingen bij Vitaalpunt intensief zijn. De intensiteit en duur van de behandeling kunnen variëren. Als je veel klachten en problemen hebt en er een complexe samenhang tussen die klachten en problemen is, word je behandeld in de Specialistische GGZ. Is dat niet het geval, dan word je waarschijnlijk minder intensief behandeld in de Basis GGZ. In alle situaties bekijken we samen met jou welke professionals deel gaan uitmaken van jouw behandelteam. Dat team bestaat altijd uit een regiebehandelaar en kan ondersteund worden door een multidisciplinair team, bijvoorbeeld:, een (GZ- of basis) psycholoog, een arts, een psychiater en een vaktherapeut.

Behandeleffecten en cliëntervaringen
Behandeleffecten worden gemeten (ROM) aan het begin, tussentijds en aan het einde van de behandeling. Standaard worden de RAND-36 (Vragenlijst Kwaliteit van Leven) en de Brief Symptom Inventory (BSI) afgenomen. Aan het einde van de behandeling wordt ook de CQI (Cliënttevredenheid vragenlijst) afgenomen.

E-Health
Wij maken gebruik van een E-health platform Therapieland. Wij kiezen bewust voor een zogenoemde blended behandeling: een combinatie van face to face gesprekken met de psycholoog en online ondersteuning welke afgestemd is op jouw klachten en hulpvraag. De online sessies bestaan uit digitale middelen waarbij bijvoorbeeld (extra) informatie wordt gegeven en oefeningen kunnen worden uitgevoerd. De patiënt kan hieraan werken zonder de behandelaar nodig te hebben, op elk gewenst moment.

Verwijzing
Om voor vergoeding door uw zorgverzekering in aanmerking te komen, heeft u een verwijzing nodig van uw huisarts. Deze moet voor aanvang van de eerste afspraak dit is de telefonisch screening in ons bezit zijn. Uw verwijzer bepaalt of u verwezen wordt voor de BGGZ of SGGZ en dient dit op de verwijzing aan te geven. De categorieën die Vitaalpunt in de Basis GGZ behandelt, zijn: kort, middel en intensief. Op basis van deze indeling wordt mede bepaald hoe uw behandelprogramma eruit zal zien.

Hoe informeren wij verwijzers?
In het kader van goed hulpverlenerschap verstrekken wij informatie over onderzoek en behandeling aan de verwijzer (uw arts of andere BIG-geregistreerde behandelaar die de verwijzing voor behandeling heeft gedaan). Wanneer u dit niet wenst, kunt u dit aangeven bij uw behandelaar. U maakt dan gebruik van uw blokkeringsrecht. Na het eerste (intake) gesprek stelt de psycholoog een brief op voor uw verwijzer. Daarin staat een (korte) beschrijving van uw klachten, hulpvraag en de gestelde diagnose. In deze brief wordt de verwijzer op de hoogte gesteld van de behandelvorm en verwachte duur. Aan het einde van de behandeling of bij wijzigingen in het beleid zal de verwijzer opnieuw worden bericht.

Meer weten?
Wil je meer weten over onze zorg binnen de Basis GGZ (BGGZ)? Lees dan hier verder. Wil je meer weten over onze zorg binnen de Gespecialiseerde GGZ (SGGZ)? Lees dan hier verder. Hier vind je ook ons digitale folders met meer informatie over o.a. vergoedingen en werkwijze.