Mindful aan het werk

 In Gezondheid, Leefstijl

Ons leef- en werktempo neemt alsmaar toe en er wordt steeds meer van ons verwacht. Vooral ook in werksituaties kunnen we het gevoel hebben voortdurend tekort te schieten en ervaren we chronisch tijdgebrek. Dit gaat ten koste van werkplezier en levert stress op. Steeds meer (jonge) mensen hebben burn-out klachten.

Wat is mindfulness nou eigenlijk?

Veel van wat we doen gebeurt op de automatische piloot. We denken er niet eens meer over na. Soms maar goed ook, want als we over alles bewust zouden nadenken, dan zou ons brein overbelast raken. Neem bijvoorbeeld autorijden, dat gaat automatisch, maar in plaats van dat we onze gedachten gefocust op de weg houden, dwalen ze af naar alle dingen die we nog moeten doen. Of die we al gedaan hebben. De gedachten van veel mensen bevinden zich bijna continu in het verleden of in de toekomst.

‘Mindful’ werken. Wat koop ik daarvoor?

Mindfulness is volledig in het hier-en-nu aanwezig zijn. Het vergroot je focus, zelfbewustzijn en concentratie en vergroot je werkplezier en productiviteit. Mindfulness wordt daarom ook steeds vaker in bedrijven toegepast en  steeds minder gezien als iets vaags en zweverigs.  Grote bedrijven zoals Google, LinkedIn, T Mobile en KLM hebben mindfulness al toegepast om de stress onder hun werknemers terug te dringen.

5 tips die je zelf kan toepassen voor mindfulness op de werkvloer:

  1. Concentreer op de ademhaling

Dit helpt je om je kalmer te voelen, meer bewust van het hier en nu. Concentreer je een paar keer op een dag, voor een paar minuten, volledig op rustig in en uit ademen.

  1. Ga buiten wandelen

Dit is de perfecte manier om het brein tot rust te laten komen en de zaken weer even vanuit een fris perspectief te kunnen bekijken.

  1. Bewust lopen

Probeer eens bewust en rustig te lopen naar een volgende vergadering in plaats van te snellen. Voel de beweging van je lichaam of tel de stappen die je zet.

  1. Focus je aandacht, in plaats van multitasken

Bij multitasken is je aandacht verdeeld en ben je dus niet in het hier en nu. De kans is groter dat je fouten gaat maken en stress ervaart. Dus probeer je volledig te focussen op een taak voor een bepaalde tijd. Neem dan even een pauze en concentreer je vervolgens volledig op de volgende taak.

  1. Beperk je prikkels

Kijk of je de hoeveelheid inkomende prikkels kan beperken, door bijvoorbeeld niet constant op je telefoon te kijken of gelijk je nieuwe mail te beantwoorden die binnen komt. Als je eerst afrond waar je me bezig bent, heb je daarna meer aandacht voor iets anders. Hierdoor werk je meer gefocust en efficiënter.

Dit stuk is geschreven door Tamara Renaud, GZ-Psycholoog bij Vitaalpunt en Mindfulness trainer bij bedrijven. Op dit moment geeft ze o.a. trainingen bij assurantiën partij Meijers.

Meer lezen over Mindfulness Based Cognitieve Therapie (MBCT) kun je hier. 

Interesse in een persoonlijke training? Neem eens een kijkje op onze trainingspagina.  

Bij interesse voor een training binnen uw bedrijf? Neem direct contact met ons op.

Recente Blog berichten

Schrijf een reactie