Mag het een onsje minder moeder?

 In Leefstijl

Ik word wakker van de blije geluiden van mijn zoontje. Er moet ontbijt worden gemaakt, gedoucht, aangekleed, zoontje moet worden aangekleed. Na het ontbijt op de fiets naar de opvang, daarna door naar werk.

Koffie, gesprekje met een collega, computer opstarten, afspraken, lunch tussendoor, af en toe een praatje, indien mogelijk tussendoor een wandeling. In de middag vergaderingen, nog een afspraak en om 17:00 sprintend naar huis om zoonlief op te halen en het avond programma in werking te zetten (lees: koken, was draaien, eten, verhaaltje voorlezen, opruimen).

Eenmaal op de bank geploft twijfel ik of ik mijn yogales zal afzeggen. Soms zwicht ik voor die neiging, vaak lukt het me toch om te gaan. Even op de fiets nog een vriendin bellen over die afspraak van aankomende woensdag en net voordat de yogales start, nog snel even reageren op een mailtje van de elektricien.

Bewuster met tijd omgaan en prioriteiten stellen

Zomaar en dag uit het leven van een werkende moeder. Wij, vrouwen van in de dertig-veertig, moeten vaak zoveel van onszelf in al onze rollen. We zijn partner, moeder, vriendin, zus, dochter, werknemer, collega, sporter, yoga leerling, schoonmaker, kok en ga zo maar door.

Sinds ik zelf moeder ben moet ik nog bewuster met mijn tijd om gaan en prioriteiten stellen. Vind ik dat feestje echt zo belangrijk? Kan ik het wel maken om die housewarming over te slaan? Ben ik niet te moe om naar de film te gaan of geeft het me juist energie? Besteed ik wel genoeg tijd aan mijn partner?

Eet ik gezond? Sport en slaap ik wel voldoende? Hoe houd ik energie en enige reserve over voor tegenslagen die het leven te bieden heeft?

 

“We zijn partner, moeder, vriendin, zus, dochter, werknemer, collega, sporter, yoga leerling, schoonmaker, kok en ga zo maar door.”

 

5 persoonlijke tips voor de “mag-het-een-onsje-minder-moeders” onder ons

1. Voldoende slaap
Probeer voldoende te slapen: Ga op tijd naar bed, doe een middagdutje indien mogelijk, geen schermtijd voor het slapen gaan als je lastig in slaap kunt vallen en een ritueel voor het slapen kan helpen.

2. Onderzoek je prioriteiten
Wat geeft je energie en wat kost je energie? Maak hierbij onderscheid tussen ‘energiegevers’ en ‘energienemers’. Dit kan per periode in je leven verschillen. Waar twee keer per week naar yoga gaan me tot een paar maanden geleden energie gaf, merkte ik een tijdje geleden dat het te druk werd en ik meer energie haalde uit een wandeling. Nu ga ik eens per week naar yoga en maak ik een wandeling.

3. Maak een haalbare planning
Creëer overzicht over de week. Zitten er voldoende ontspanningsmomenten in? Sociale momenten? Ruimte voor “niks doen”. Als ik als stress krijg bij het zien van mijn weekplanning, dan weet ik dat er iets misgaat en ga ik schrappen en dingen afzeggen. Erg lastig, maar oh zo waardevol!

4. Bewegen!
Hier komt mijn haat-liefde verhouding met sport om de hoek kijken. Ik heb geaccepteerd dat ik niet iemand ben die, als ik wakker word, opspring omdat ik zo’n zin heb om hard te lopen. Wel weet ik ondertussen dat ik lekkerder in mijn vel zit als ik voldoende beweeg. Dus probeer ik op de fiets naar werk te gaan, tijdens de lunch of na werktijd te wandelen, ga ik naar yoga en doe ik zo nu en dan een nieuwe poging om het hardlopen weer op te pakken.En last but not least..

5. Stel minder hoge eisen
Lukt het niet om die perfecte traktatie te maken op school of de opvang? Koop dan iets leuks of lekkers. Etentje met vrienden? Een simpele pasta wordt ook gewaardeerd.

 

Kortom: mag het een onsje minder moeder?

 

Recente Blog berichten

Schrijf een reactie

leefstijl verandering