Wat is chronische pijn?

Je hebt pijn in je rug of nek. Het kan zijn dat je klachten geleidelijk kwamen, maar het kan ook plotseling gebeurd zijn, met een ‘verkeerde’ beweging. In de regel gaan die klachten meestal vanzelf in een paar weken weer over, hoe ernstig ze in het begin ook voelen. Maar bij jou niet. Als dit langer dan 3 maanden duurt heet dit chronische pijn. Deze pijn is in feite misleidend, en kan iemand in een negatieve spiraal brengen.

De pijn veroorzaakt angst om te bewegen. Als voor langere tijd beweging van bepaalde lichaamsdelen afneemt of zelfs bijna helemaal stopt, wordt het lichaam zwakker. De spieren worden slapper en de lichamelijke conditie loopt (snel) terug. Dit heet ‘deconditionering’ of ‘disuse’. Deze verzwakte staat van (delen van) het lichaam maakt dat iemand bij beweging sneller pijn voelt. Het patroon dat iemand steeds minder gaat bewegen, vaak samengaand met een andere manier van bewegen, draagt dus bij aan het in stand houden van de pijn. Bij chronische pijn is de pijn zelf het probleem geworden, en niet langer een onderliggende beschadiging. Voor de pijn is niet langer een fysieke oorzaak te vinden.

Omdat de klachten door zeer veel verschillende oorzaken kunnen zijn ontstaan, en er veel verschillende aspecten (zowel fysiek als psychisch) ook nu nog een rol spelen zetten we in de diagnostiek en behandeling ‘breed’ in.

Symptomen

  • Chronische pijn in de nek of rug, is pijn die langer duurt of zwaarder voor je is dan verwacht.
  • De pijn heeft veel invloed op je leven en is erg vervelend.
  • Soms is er geen lichamelijke oorzaak (meer) te vinden die de ernst van de pijn voldoende kan verklaren.
  • Je zenuwen en hersenen blijven pijnprikkels doorgeven, hoewel daar geen aanleiding voor is.

Behandeling op maat

Je wordt begeleid door een arts, een fysiotherapeut en een psycholoog. Ze begeleiden je bij het verminderen van de klachten en het verbeteren van je dagelijks functioneren.

Je krijgt een individueel programma toegesneden op jouw persoonlijke situatie en mogelijkheden. Waarschijnlijk ben je als gevolg van je pijnklachten minder gaan doen. Het weer (geleidelijk) oppakken van deze activiteiten is een belangrijk doel van de behandeling. Dat vereist natuurlijk ook goede communicatie en het beheren van je tijd. Ook die aspecten zijn in het programma opgenomen.

Wat kun je zelf doen?

Het is van groot belang om aangeleerd ongezond gedrag (langzaam) af te leren. Dat kan door ongewenst gedrag niet langer te belonen, en gezond gedrag wel. Wat gezond gedrag is verschilt per persoon: in principe is het al het gedrag dat niet door de pijn wordt gestuurd – alle dingen die je nog wél kunt of (weer) zou willen kunnen. Bij chronische pijn in nek of rug bestaat gezond gedrag vooral uit het verbeteren van de conditie en het aanleren van goede houdingen. Het is van belang de activiteiten in kleine stapjes, tot aan de pijngrens, uit te voeren en langzaam op te bouwen.

Beloning is een krachtig middel om gedrag te sturen. Gezond gedrag, bijvoorbeeld een activiteit uitvoeren, moet gevolgd worden door een beloning (bijvoorbeeld ‘rust’) in plaats van ‘straf’ (pijn). Door consequent op de uitvoering van activiteiten een zelfgekozen beloning te laten volgen, probeer je gezond gedrag te versterken. Op deze wijze verdwijnt de pijn niet, maar beperkt het wel veel minder je leven.