Wat is Stress?

Stress is een natuurlijke reactie op vervelende situaties. Stress maakt je alert en maakt dat je op zoek gaat naar oplossingen. Stress uit zich meestal in lichamelijke en geestelijke spanningsklachten. In welke mate jij stresssymptomen ervaart, hangt af van wie jij bent en wat jij in je leven hebt meegemaakt. Jouw manier van denken en je persoonlijke geschiedenis bepalen waarom je in de ene situatie wel stress ervaart en in de andere niet. Ook je leefstijl speelt een rol bij het hanteren van werkstress. Het herkennen van stresssymptomen is de eerste stap naar herstel.

Stress is ongezond als je te lang spanning voelt en je geen tijd kunt of wilt nemen voor ontspanning. Die spanning kan verschillende oorzaken hebben, bijvoorbeeld constant te hoge werkdruk, problemen op je werk of spanning in je gezin. Maar vaak ook is het een combinatie van dit soort factoren. Wanneer je langdurig wordt blootgesteld aan een stressveroorzakende situatie, kan dat zorgen voor overbelasting en uitputting.

Wat is een Burn-out?

Bij een burn-out ben je opgebrand. Je voelt je lichamelijk en geestelijk totaal uitgeput. De batterij is leeg en het lukt je niet meer om op te laden. Waarschijnlijk ben je je ook gaan afzonderen, om jezelf te beschermen. Maar ook voor de mensen om je heen, want je bent onhebbelijk en lichtgeraakt, vooral naar de mensen die dicht bij je staan. Burn-out ontstaat meestal na een lange periode van overbelasting en stressklachten die erger zijn geworden en waaraan je te weinig aandacht hebt besteed. Burn-out komt vaak voor bij mensen die de lat hoog leggen en veel verantwoordelijkheid op zich nemen. Je gaat door waar anderen pauze zouden nemen en steekt veel energie in je werk. Ook in je privésituatie heb je het gevoel veel te moeten. Er blijft er nauwelijks tijd over voor jezelf, waardoor je energiereserves opraken.

De basis van een burn-out is een verstoorde energiebalans. Het evenwicht tussen je draagkracht en je draaglast is verstoord met extreme vermoeidheid tot gevolg. De batterij werd niet opgeladen, je hebt je aandacht teveel bij één onderdeel gelegd, je hebt te veel hooi op je vork genomen. Daarbij heb je het plezier verloren in wat je deed waardoor het nóg meer energie ging vreten. En alhoewel je lichaam je herhaaldelijk duidelijk maakte dat dit niet lang goed zou gaan, ben je blind en doof voor jezelf doorgegaan.

Volgens cijfers van TNO en het Centraal Bureau voor de Statistiek hebben 1 miljoen Nederlanders burn-out klachten.

Symptomen Burn-out

Als je een burn-out hebt, ben je snel geïrriteerd, prikkelbaar of boos en is het moeilijk je te concentreren. Je voelt je gespannen en onrustig en hebt het gevoel dat je je werk en andere verplichtingen niet meer aankan. Huilbuien, besluiteloosheid en concentratieproblemen komen veel voor. Je hebt het gevoel dat je faalt, bent moe en somber en ziet als een berg op tegen je werk.
Slecht in slaap komen, of vroeg wakker worden en niet kunnen stoppen met piekeren zijn veel gehoorde klachten. Lichamelijk kan burn-out zich op verschillende manieren uiten. Denk bijvoorbeeld aan: hoofdpijn, rugpijn, nekpijn, maagklachten, bloeddruk, pijn op de borst, hartkloppingen, duizeligheid, misselijkheid en benauwdheid (hyperventilatie).

Burn-out behandelen

Burn-out is gelukkig goed te behandelen. Een succesvolle burn-out behandeling is gericht op het herkennen van en anders omgaan met de bronnen van stress. Het is belangrijk dat op een gestructureerde manier gewerkt wordt aan herstel van zowel de lichamelijke als geestelijke draagkracht. Je leert werk, verplichtingen en ontspanning weer in balans te brengen.Je moet er achter komen wat jouw ‘fatale combinatie’ is. Er is geen vast recept voor een burn-out, ieder heeft zo zijn of haar eigen mix van eigenschappen, gebeurtenissen en ingesleten patronen. Wij gaan samen uitzoeken wat jouw ‘fatale combinatie’ is: de patronen, gedrag en gedachten zijn.Tegelijkertijd vinden we de momenten waarop je anders deed dan normaal, met mooi resultaat. Die positieve ervaringen gebruiken we om het veranderingsproces mee aan te gaan.Waar je eerst de hele tijd met werk bezig was, doe je nu helemaal niks. Dat is, net als met beweging, net zo verstoord als eerst. Je moet leren gedoseerd te werken. Zo, dat je genoeg energie overhoud, of beter, dat je er energie van krijgt.

Wat kun je zelf doen?

Om een burn-out te voorkomen is het belangrijk om ondanks drukke werkzaamheden tijd voor jezelf uit te trekken, veel te bewegen en je grenzen te bewaken.  Als het niet meer lukt weer op adem te komen is het belangrijk hulp te zoeken. Het is aan te raden om je klachten serieus te nemen en zo snel mogelijk in te grijpen. Zo kun je aan de slag blijven, terwijl je ondertussen maatregelen neemt om ongezonde stress in de toekomst te voorkomen. Mocht jij nu op een moment zitten waarin je bewust niet  naar je lichaam of gevoel luistert,  zet dan de stap. Zonder aarzelen. Je kunt er heel veel ellende mee voorkomen.

Zijn deze klachten herkenbaar?
Meld je dan vrijblijvend aan>>>

Meer weten en handige links:

Of bekijk onderstaande video over de symptomen en behandeling van Burn-out: