Goede voornemens met behulp van ACT

 In Leefstijl

‘Jawel, ik schrijf dat blog over voornemens vóór half januari wel’. Zo stemde ik vrolijk in, ergens in oktober vorig jaar.

Bij Vitaalpunt is het hanteren van een gezonde levensstijl een belangrijk onderdeel van de behandeling, dus een blog over dit onderwerp mag niet ontbreken.

Ter inspiratie en vol goede moed lokte ik mijn lieve collega’s in een spel tijdens de kerstborrel waarbij ze hun eigen voornemens (anoniem) moesten delen. Van alles kwam langs: ‘meer strandwandelingen maken’, ‘meer water drinken’, ‘minder lang douchen’, ‘een halve marathon lopen’, ‘een nieuw album opnemen’ en ‘in ieder geval op dinsdag, woensdag en donderdag de snoeppot voorbij lopen’.

Allemaal mooie voornemens, maar gaat het ook lukken? De meesten mensen stoppen 12 januari met hun goede voornemens kopte de Metro enige tijd geleden. Dus wat is nou echt nodig om een voornemen een langere levensduur te geven?

Goede voornemens met behulp van ACT

Vanuit het idee ‘practice what you preach’ sla ik mijn ACT bronnen erop na. ACT – Acceptance and Commitment Therapy – is een vorm van gedragstherapie waar ik veel mee werk. Daarmee ga ik aan de slag.

Voornemens gaan over commitment, een van de zes kernprincipes bij ACT. Je gaat iets doen, ongeacht hoe je je erbij zal voelen of hoe je hoofd erover denkt. Je doet het omdat het je dichter bij het leven brengt dat je wilt leiden.

Daar teken ik voor. We gaan verder.

Het moet ook waardegericht zijn en niet vermijdingsgericht (zoals hardlopen zodat ik me geen luie loser voel). Voorkom tenslotte ook een dodemansdoel (iets dat een dode altijd beter kan dan jij).

Een voorbeeld: Zeg niet ‘ik ga minder chocola eten’ maar zeg ‘ik ga meer fruit en groenten eten’. Maak je doel concreet en haalbaar.

Dat is te doen denk ik. Ik neem de proef op de som en formuleer een voornemen.

Laat de interne criticus maar lekker doorpruttelen..

‘Ik wil, .. oh nee, ik ga eenmaal per week naar Pilates,’ neem ik me plechtig voor. Ik wil graag iemand zijn die regelmatig naar Pilates gaat zodat ik niet teveel in mijn hoofd zit, en meer contact maak met mijn lichaam. Ook als ik er niet slanker van word en ook als ik het als werkende moeder eigenlijk veel te druk heb.

Ik ga mijn interne criticus ‘Juf Greet’ (dat strenge deel van jezelf dat altijd maar kritiek op je levert) opmerken en bedanken voor haar input. Ik ga niet in discussie met haar.

“Ik laat haar in een hoekje van de kamer doorpruttelen over dat ze vindt dat Pilates een slap aftreksel is van echte sport en ik toch eigenlijk helemaal geen ‘Pilates type’ ben.”

 

Ondanks al die externe en interne belemmeringen ga ik gewoon omdat ik het belangrijk vind.

Klinkt mooi! Die ACT werkt echt.

Wees mild én consequent

Maar wat nou als het toch een week echt niet lukt? Houd ik dan koers door mild voor mezelf te blijven? In het verleden leidde deze mildheid ook wel tot afdrijven van waar ik eigenlijk naartoe wil. Dat moet anders.

Dus ik schaaf bij: niet iedere week, maar minimaal 45 keer per jaar ga ik naar Pilates. En ik zet een vinkje na iedere keer.

Even stilstaan bij dat het lukt en dat ik op koers ben. Het schijnt te werken om je voornemen aan veel mensen kenbaar te maken.

Dus bij deze…!

En een mooi jaar met goede voornemens gewenst!

 

Recente Blog berichten

Schrijf een reactie