Gewoontedier

 In Leefstijl

Wij hebben thuis een poes. Ze heet Nera. Voor mij als psycholoog is ze soms een interessant (en allerschattigst, vertederend, superirritant) studieobject.

Elke morgen als wij uit bed komen krijgt ze brokjes. Als we de slaapkamerdeur open doen zit ze al braaf te wachten op de trap naar de zolder, waar haar domein is. Geduldig int ze een paar keer een aai, om vervolgens naar boven te sprinten en daar weer af te wachten totdat we haar brokjes geven.

Als we niet snel genoeg naar boven komen, komt ze weer naar beneden om te kijken waar we toch in godsnaam blijven.

We zijn allemaal gewoontedieren

Nu is het volgende aan de hand: we zijn de zolder aan het opknappen. Dat betekent dat de brokjes tijdelijk naar de begane grond zijn verhuisd. Dus nu al twee weken lang krijgt Nera beneden haar brokjes. En toch… elke ochtend zit ze op de trap naar boven, tolereert ze de aai, sprint naar boven en komt kijken waar we blijven.

Als ik naar Nera kijk, doet ze me denken aan hoe moeilijk het toch is om iets aan je gewoontes te veranderen.

Wij mensen zijn, net als Nera, gewoontedieren.

Ook al hebben we een grote motivatie (brokjes, ons niet meer depressief, angstig of overbelast voelen), toch vervallen we makkelijk in onze oude gedragspatronen, zoals te weinig bewegen, angstige situaties vermijden, te laat naar bed gaan.

 

Toverwoorden bij het veranderen van je gedrag zijn: kleine stapjes, geduld en enige vriendelijkheid ten opzichte van jezelf als je weer even op je oude spoor zit.

 

Ik hoor regelmatig tijdens een behandeling dat het wéér niet gelukt is om het anders te doen. En dat dit zó stom is dat het niet gelukt is. En dat het een kwestie van ‘geen discipline’ is. Maar hoe strenger je wordt voor jezelf, hoe minder goed het lukt om iets te veranderen en hoe sneller je afhaakt.

Wees geduldig en vriendelijk

Toverwoorden bij het veranderen van je gedrag zijn: kleine stapjes, geduld en enige vriendelijkheid ten opzichte van jezelf als je weer even op je oude spoor zit. Als je weer even in je oude gedrag vervalt, is niet alles verloren. Het volgende moment kan je de draad weer oppakken.

Bij Vitaalpunt steken we daarom veel energie in het ‘doen’: het daadwerkelijk veranderen van je gedrag nadat je samen met je therapeut hebt bedacht hoe het anders zou kunnen.

Dat helpt bij het structureel aanpakken van je klachten.

Volgende week is de zolder klaar: voor Nera is dan alles weer bij het oude.

Was het voor ons ook maar zo makkelijk…

 

Recente Blog berichten

Schrijf een reactie