Emoties… wat moet je ermee? 7 tips voor het omgaan met je emoties

 In Leefstijl

Herken je het ook? Dat emoties ingewikkeld zijn? Dat het soms best moeilijk is emoties te herkennen, ze de ruimte te geven of ze simpelweg te uiten. Hierbij 7 tips die je helpen om te gaan met je emoties.

Als baby uit je je gevoelens op alle mogelijke manieren. Dat is belangrijk want emoties zorgen ervoor dat je overlevingsgedrag vertoont en communiceert wat je nodig hebt. Uitingen van boosheid laten je vechten tegen dreigingen, verdriet maakt je klein maar zorgt vaak ook dat je omgeving je geruststelt, angst laat je zoeken naar veiligheid en blijdschap verbindt en trekt anderen aan.

Emoties zijn functioneel

Emoties zijn dus niet persé positief of negatief, maar functioneel. In de jaren na je geboorte leer je, veelal door te observeren, onderscheid te maken in de wirwar van gevoelens. Tevens leer je door de interacties met je omgeving of het uiten van deze gevoelens veilig is en geaccepteerd wordt. Afhankelijk van deze interacties leer je je gevoelens te uiten richting jouw omgeving of juist om ze weg te drukken.

Misschien herken je dat er vroeger geen ruimte was om bepaalde emoties te uiten, maar dat het nu nog steeds moeilijk is om ze te tonen ook al is het nu wel veilig. Toentertijd was het wegdrukken van al deze gevoelens het veiligste wat je misschien kon doen, maar nu zit het je in de weg.

Gedachten over emoties

Het wegdrukken van je emoties kan negatieve effecten hebben. Misschien vind je het lastig om bij je gevoel te komen of merk je dat je negatieve gedachten hebt gevormd rondom emoties, zoals: ‘als ik angst toon, ben ik zwak’, ‘als ik boos word, ben ik een naar persoon’ of ‘laat zien dat je blij bent, anders mogen ze je niet’.

“Deze gedachten kunnen zo automatisch voorbij razen in je hoofd, dat ze bijna niet opvallen.”

Als je jouw emoties niet de ruimte geeft om te uitten kan het zelfs zo zijn dat jouw angst eruit komt als boosheid, of je boosheid als verdriet.  Als de ‘emotionele emmer’ overloopt en de druk oploopt zou dit zelfs kunnen ontaarden in woede-aanvallen, huilbuien, paniek of depressie.

Voor je eigen stabiliteit is het dus beter om je emoties te uiten, dan ze weg te drukken.

Hieronder staan 7 tips die daarbij kunnen helpen:

1. Mindfulness

Pak momenten op de dag waarop je even stil gaat zitten. Pak een moment voor jezelf, zonder externe prikkels, en luister eens naar wat je lichaam aan jou communiceert qua gedachten en gevoelens. Door deze rust te pakken geef je je lichaam de tijd om eens stil te staan bij jouw echte behoefte. Misschien merk je wat onrust in je lijf. Dit is vaak een teken van stress.

Stress is een lichamelijke reactie op wat ons lichaam ziet als dreiging. Het is dus een overlevingsmechanisme dat ons helpt ‘te overleven’.

Hierbij hoef je niet na te denken over waarom er emoties zijn, maar dat ze er zijn. Je kan kijken op YouTube of zoeken naar een app voor begeleidende filmpjes/geluidsfragmenten. Bekende apps zijn: Headspace, Insight Timer of de VGZ Mindfulness Coach.

2. Muziek

Misschien herken je het dat bepaalde liedjes je doen denken aan specifieke momenten in je leven. Muziek koppelen we vaak vast aan emotionele momenten in ons leven. Kryptonite van Three Doors Down doet mij nog altijd denken aan de momenten dat ik als kind, vrolijk en vol trots, meekeek terwijl mijn oudere broer aan het gamen was. Nog altijd als ik dit nummer luister geeft het me een prettig en nostalgisch gevoel.

Als ik echter in een bozere bui ben, helpt het mij soms ook om aan de boosheid toe te geven door muziek van Marilyn Manson op te zetten. Het beluisteren van muziek die wij koppelen aan een bepaalde emotie kan ons helpen om dit specifieke gevoel meer naar de voorgrond te halen óf om te ventileren.

3. Praten

“Wat voel je daarbij?”. Een klassieke zin die je misschien wel kent en doet denken aan de psychologie. Echter wel eentje met een kern van waarheid. Affect-labeling, het benoemen van je gevoel, kan al helpen om er meer bij stil te staan.

Bij kleine kinderen helpt het immers ook om simpelweg hun gevoel te benoemen zodat ze het leren herkennen. Dit geldt ook voor volwassenen.

4. Schrijven

Soms is praten moeilijk omdat het onveilig kan voelen. Je maakt je misschien zorgen over hoe de omgeving hierop reageert, of er ontbreekt juist een omgeving die op jou kan reageren.

Schrijven kan dan ook een prettige tussenstap zijn. Misschien hield je vroeger al een dagboek bij en merkte je dat dat je goed deed. Schrijven maakt gebeurtenissen vaak tastbaarder dan wanneer wij ze in ons hoofd laten rondspoken. Zo ook met emoties.

Bedenk eens een gebeurtenis waarin je veel emotie ervaarde en schrijf hierover. Probeer hierbij vanuit je gevoel te schrijven (bijvoorbeeld boos, blij, bedroefd, bang) en neem de volgende tips mee om dat wat je opschrijft persoonlijk en direct te maken.

  • Schrijf vanuit de ik-vorm;
  • Gebruik de naam van de persoon naar wie je schrijft;
  • Houd geen rekening met genuanceerd en beleefd schrijven. Geef je gevoel het woord;
  • Briefstructuur is niet belangrijk, schrijf wat in je opkomt.

5. Bewegen

Uit onderzoek blijkt dat beweging goed werkt bij het verminderen van stress. Diverse vormen van beweging kunnen ook goed helpen bij de omgang met jouw emoties. Het idee van ‘een blokje omlopen’ bij bijvoorbeeld boosheid is zo gek nog niet. Denk bijvoorbeeld ook aan boksen bij boosheid, rennen bij angst, of dansen bij blijdschap.

Dit is voor iedereen anders. Stel jezelf zo en dan de vraag: ‘welke vorm van beweging past het beste bij mijn emotie?’

6. Tekenen

Mocht jij iemand zijn die graag creatief bezig is, dan is tekenen of schilderen ook een mogelijke uitingsvorm van je emoties. Wild krassen op papieren kan bijvoorbeeld goed helpen bij boosheid en ook diverse kleuren kunnen jouw huidige emotionele stemming omschrijven. Net zoals bij schrijven: jouw tekening hoeft niet genuanceerd en correct te zijn, maar simpelweg een uiting zijn van hoe jij je voelt.

7. Kijken

Wat ook kan helpen is een film kijken, die past bij hoe jouw gevoel is. Dit kan ook helpen als je merkt dat je emotie hoog zit maar je er niet bij kunt komen. Het zien van bepaalde beelden kunnen een visualisatie zijn van hoe jij je voelt. Denk aan een actiefilm als je boos bent, een film over liefdesverdriet als jij je verdrietig voelt of een hoopvolle film als je je blij wilt voelen.

Dus…emoties, wat moet je ermee? Erkennen, toelaten en uiten!

Leestip: zet dit alles je aan het denken (of aan het voelen) en ervaar jij het uiten of herkennen van emoties ook als lastig? Dan raad ik ‘Omarm je Emoties’ van Ronald J. Frederick aan. Dit artikel is mede gebaseerd op het boek ‘Omarm je Emoties’ van Ronald J. Frederick en de Therapieland-module ‘Omgaan met Emoties’.

 

Recente Blog berichten

Schrijf een reactie