Een frisse start

 In Gezondheid

De kerstboom is de deur uit, de lampjes zijn uit de heg en de goede voornemens zijn gemaakt. Het nieuwe jaar zijn we met goede moed begonnen.

“Nu gaan we echt aan onszelf werken, goed voor onszelf zorgen!” Klinkt goed. In de sportscholen is het dringen geblazen. Maar hoe lang houden we het vol? Dry january is alweer achter de rug…

Het volhouden van nieuwe voornemens is zoals iedereen weet, niet vanzelfsprekend. De drukte van een baan en gezinsleven vraagt veel van ons. Het implementeren van nieuwe gewoontes kost tijd en vraagt toewijding. En kost dus energie. Energie die niet alleen beïnvloed wordt door de drukte van alle dag, maar soms ook door het seizoen.

Winterdip?

Een winterdip kan op de loer liggen. Het grijze weer en de donkere, korte dagen van de afgelopen periode zorgen ervoor dat ons leven zich voornamelijk binnenshuis afspeelt. Een gemis aan daglicht in de herfst- en wintermaanden leidt tot een veranderde hormoonhuishouding. Er zijn minder leuke buiten-activiteiten, zoals festivals en dagjes weg. En we komen minder vanzelfsprekend onder de mensen.

Uit onderzoek is gebleken dat fysieke inspanning, gezond eten, voldoende licht, in de natuur zijn en sociale interactie helpend zijn voor je algehele welbevinden.

Dit kan onze stemming negatief beïnvloeden. Als naast minder energie ook klachten als lusteloosheid en een gedrukte stemming ontstaan, dan heb je misschien wel last van een winterdip. Wanneer er serieuze seizoensgebonden somberheidsklachten zijn en dit belemmeringen geeft in het dagelijks functioneren, is er wellicht sprake van een winterdepressie.

Tips tegen een winterdip

Een depressie vraagt professionele ondersteuning. Wanneer het gaat over ‘wat minder goed in je vel zitten’ of een winterblues, kunnen we zelf het één en ander doen. Uit onderzoek is gebleken dat fysieke inspanning, gezond eten, voldoende licht, in de natuur zijn en sociale interactie helpend zijn voor je algehele welbevinden.

Laat dit nou overeenkomen met veel van onze goede voornemens!

Daarbij is de eerste klap een daalder waard: het ervaren van succes leidt tot een positief gevoel en vergroot de kans op het volhouden en uitbreiden van nieuw gedrag.

Vijf tips:

  1. Zorg ervoor dat je plannen heel concreet zijn. Waar, wanneer en met wie ga je sporten, koffie drinken of naar het bos?
  2. Deel je plannen op in behapbare deelplannen die je kunt uitvoeren op de korte termijn. Zo zorg je direct voor succeservaringen.
  3. Verbind veranderingen in je gedrag aan al bestaande vaste routines. Vervang bijvoorbeeld het standaard glas wijn bij het avondeten voor een glas water.
  4. Doe het samen. Je kunt elkaar motiveren en ondersteunen. Vraag bijvoorbeeld je collega mee met de lunchwandeling.
  5. Wees realistisch. Verandering kost inspanning.

Weekendwandeling

En zo wil het dat ik dit weekend vol goede moed een flinke ronde wandelde in de polder met partner en kind. Al mijmerend over het inpassen van onze goede voornemens in ons dagelijks leven. Voornemens die niet geheel verrassend vaak termen als ‘meer bewegen’, ‘in de buitenlucht zijn’ en ‘minder moeten, meer willen’ omvatten.

Voor we het wisten waren we een uur verder. Opgevrolijkt door het heerlijke weer. Die zon. moet ik eerlijk bekennen, maakt alles wel een behoorlijk stukje aangenamer.

Ik wil…vaker naar buiten dit jaar!

 

Recente Blog berichten

Schrijf een reactie

10 bewezen strategieën je angst te overwinnenvitaalpunt runningtherapie