De invloed van leefstijl op je mentale en fysieke gezondheid

 In Leefstijl

In dit blog omschrijft Niels Goudswaard, Psychosomatisch Fysiotherapeut en GZ-haptotherapeut bij Vitaalpunt, de sterke relatie tussen onze leefstijl en onze fysieke en mentale gezondheid.

In Nederland komen psychische stoornissen regelmatig voor. Ongeveer 44% van de Nederlanders heeft ooit een psychische stoornis gehad. Ieder jaar krijgt bijna 20% van de volwassenen, meer dan 1,8 miljoen mensen, een psychische stoornis. Slechts één derde hiervan ontvangt ook daadwerkelijk psychologische hulp en een diagnose, blijkt uit recent onderzoek van het RIVM (bron 1).

Het komt regelmatig voor dat mensen met een psychische aandoening een ongezonde leefstijl hebben. Denk aan een tekort aan beweging, stress, slaaptekort, ongezonde voeding, roken etc. Daarnaast ervaren zij vaak één of meerdere lichamelijke aandoeningen (bron 2).
De laatste jaren is er nieuw onderzoek gedaan naar de relatie tussen leefstijl en onze fysieke en mentale gezondheid. Deze relatie wordt steeds duidelijker: therapeutische leefstijl interventies dragen sterk bij aan de verbetering van onze mentale en fysieke gezondheid. Tevens verkleint het de kans op terugval aanzienlijk (bron 3).

‘Praten en Bewegen’

Vitaalpunt is een behandelcentrum voor Gespecialiseerde en Basis GGZ waar mensen terecht kunnen met lichamelijke en psychische klachten. Tijdens de behandelingen wordt er door onze therapeuten extra aandacht besteed aan je leefstijl en je leefomgeving. Daarmee onderscheiden wij ons van veel andere GGZ behandelcentra. Onze multidisciplinaire aanpak is gebaseerd op de overtuiging dat naast praten, denken en doen ook voelen en bewegen van essentieel belang zijn om te komen tot een duurzaam herstel.

Bij Vitaalpunt maken we daarvoor gebruik van Psychomotorische therapie, vaak afgekort als PMT. Dit is een methode binnen de lichaamsgerichte (psycho)therapie. Met psychomotorische therapie kun je samen met de therapeut aan de hand van lichamelijke activiteiten, oefeningen en opdrachten ervaren wat je daarbij denkt, doet en voelt. Door een link te leggen met je activiteiten in het dagelijks leven, word je meer bewust van je denken, handelen en voelen. Het bewustzijn van deze patronen bied je de gelegenheid om beter voor jezelf te kunnen zorgen en (gezonde) keuzes te maken in je leven. Zo komen ‘denken, handelen en voelen’ weer in balans, wat leidt tot een duurzame vermindering van klachten.

Beweging

Beweging is volgens veel onderzoekers een effectieve interventie bij bijvoorbeeld een depressie. Het effect is in sommige gevallen zelfs vergelijkbaar met dat van cognitieve therapie (bron 4). Bij Vitaalpunt neemt beweging een belangrijke plaats in binnen onze Gespecialiseerde GGZ behandelprogramma’s. We werken, onder begeleiding van een fysiotherapeut, aan je fitheid d.m.v. bijvoorbeeld Running Therapie en onze Fysieke modules. Tegelijkertijd is er ook aandacht voor de juiste dosering van bewegen. Want soms is er niet zozeer méér beweging nodig maar juist een betere dosering. Zonder herstel kan beweging namelijk uitputtend werken.

Stress

In welke mate jij stresssymptomen ervaart, hangt af van wie je bent en wat je in je leven hebt meegemaakt. Jouw manier van denken en je persoonlijke geschiedenis bepalen waarom je in de ene situatie wel stress ervaart en in de andere niet. Je leefstijl speelt een belangrijke rol bij het hanteren van stress. Er is een sterke relatie tussen langdurige stress en psychische klachten (bron 5). Stress is ongezond als je te lang spanning voelt en je geen tijd kunt of wilt nemen voor ontspanning.

Ontspanning geeft een toename van de activiteit van het parasympatische zenuwstelsel, het deel van het zenuwstelsel wat zorgt voor herstel. Ontspanning kan daarnaast zorgen voor een verlaging van de bloeddruk en kan zelfs ontstekingsremmend werken (bron 6). Om tot die ontspanning te komen zijn er verschillende vormen van effectieve ontspanningstechnieken (Yoga) en meditatie (Mindfulness). Deze ontspannende methoden zorgen voor een toename van het psychologische welbevinden en een afname van angstsymptomen. Tevens hebben zij een bewezen gunstig effect op depressie, stemmingsstoornissen, slaapproblemen en kunnen ze helpen bij het omgaan met psychisch trauma.  Mindfulness is volgens onderzoek het meest effectief (bron 7). Binnen onze SGGZ behandelingen op maat wordt Mindfullness regelmatig geïntegreerd. Lees hier over onze Mindfulness Based Cognitive Therapy (MBCT).

Slapen en voeding

Ook besteden we bij Vitaalpunt extra aandacht aan je slaapgedrag en voeding. Deze leefstijlonderdelen wegen namelijk sterk mee in het ontstaan of het in stand houden van psychische klachten als depressie en angsten. De kans op het ontwikkelen van een angststoornis of depressie is zo’n 10 tot 17 keer groter bij patiënten met slaapproblemen (bron 8).

Ook is er veel bekend over de effecten van voeding op je psychische welzijn. Want een gezonde geest heeft een gezond lichaam nodig. Dat bereik je door gevarieerd en voldoende te eten. Een goed ontbijt bijvoorbeeld is het ‘reset’ moment voor je lichaam. En neem je eigenlijk wel de tijd voor je lunch of eet je even snel een broodje achter je computer? Bij Vitaalpunt hebben we hier oog voor. Mocht het tijdens je behandeltraject nodig zijn, dan is onze collega Nienke de Jager, Psycholoog en Diëtist, de persoon die alles weet over een gezond voedingspatroon.

Eén Team, één doelstelling!

Naast de extra aandacht voor je leefstijl is er ook aandacht voor je leefomgeving: je gezin/familie/vrienden, je werk en je zingeving. Dat is allemaal met elkaar verweven. Het gaat echt om jouw gezondheid.
Een intensieve samenwerking als team en jouw zelfredzaamheid zijn belangrijke pijlers van ons werk.  Wij benaderen iedereen met een persoonlijke aanpak (zorg op maat) waarbinnen je wordt uitgenodigd om eigen kennis en ervaring in te zetten om je persoonlijke doelen te behalen. We zijn één team met één en hetzelfde doel: jouw gezondheid.

Wil je meer weten over onze manier van werken? Kijk dan hier. Of neem direct contact met ons op via https://www.vitaalpunt.nl/contact/

Vind hier de bronvermelding

Recente Blog berichten
Showing 2 comments
  • karin kniese
    Beantwoorden

    Beste Niels,

    Mijn naam is Karin Kniese ervaringsdeskundige hersteltrainer, en oprichtster van KIK. Een hersteltraining met beweging gecombineerd met Yoga en bootcamp.
    Als ik een cliënt aan het sporten krijg heb ik al gewonnen! Top dat jullie ook zo goed bezig zijn met het onder de aandacht brengen van de leefstijl.

    Hartelijke groet,
    karin kniese

    • Stefanie Teitsma
      Beantwoorden

      Beste Karin Kniese,

      bedankt voor je reactie!

      mvg Vitaalpunt

Schrijf een reactie

bewegenLe Hamac sur la plage