Beweeg je gezond in 2018

 In Leefstijl

Dat bewegen goed voor ons is, weten we nu wel. Dat we te veel zitten is ook bekend. Onderzoek laat zien dat buitensporig zitgedrag op de lange termijn kan leiden tot chronische ziekten als diabetes en hart- en vaatziekten en op korte termijn fysieke klachten oplevert. Maar zorgt deze kennis er nou ook voor dat we uiteindelijk meer gaan bewegen?

Zelf kocht ik afgelopen jaar een Fitbit, een soort van luxe stappenteller in de vorm van een horloge. Aangestoken door mijn collega’s begon ik fanatiek met stappen/wandelen. Ik rekende uitgaan niet mee, al ben ik er achter gekomen dat je dan ook zeker aan voldoende stappen komt. Tienduizend stappen per dag werd een tijdelijke obsessie. Elk uur trilde mijn horloge; ik moest weer lopen. Hup daar ging ik braaf. Al moest ik voor het slapen gaan nog 10 rondjes om mijn bed wandelen (lees: rennen), ik deed het!  Na een paar maanden was de nieuwigheid er af. Het trillen van mijn horloge negeerde ik netjes en ook mijn collega’s hadden geen tijd meer voor een blokje om. Ik zat weer in mijn oude patroon.

Herkenbaar?

Er is een nieuwe richtlijn geschreven door de Gezondheidsraad hoeveel we minimaal moeten bewegen per dag. De oude Beweegrichtlijnen stammen uit het jaar 1998. Het motto luidt nu ‘Bewegen is goed, meer bewegen is beter’. Nieuw is dat de Gezondheidsraad nu ook adviseert om je spieren te versterken door middel van krachttraining. Voor ouderen gecombineerd met balansoefeningen. Krachttraining is helemaal Hip&Happening op het moment. Daarnaast is de richtlijn niet meer dagelijks 30 minuten wandelen. De richtlijn  is nu 150 minuten per week, verspreid over diverse dagen.

Klik hier voor een afbeelding met de nieuwe Beweegrichtlijnen

Ik ben benieuwd of het bekijken van deze richtlijnen hetzelfde effect heeft op jou als dat het op mij heeft. Tijdelijk net als ik megafanatiek gaan bewegen om vervolgens weer terug te vallen in je oude patronen. Ruim de helft van de volwassenen en kinderen haalt de nieuwe richtlijnen niet, volgens cijfers van het RIVM.  Wat zou er moeten gebeuren om ons zittende bestaan blijvend te veranderen? Welke gedragsverandering is er nodig? Wat kan je zelf doen? Wat kan je werknemer doen? Of nog breder, wat kan de overheid voor ons betekenen? Immers, de positieve effecten op je gezondheid zitten niet in een kortdurende beweegobsessie maar in het integreren van meer beweging op lange termijn!

Wist je dat bij Vitaalpunt de geest en het lichaam zoveel mogelijk samen worden behandeld. Onze multidisciplinaire aanpak is gebaseerd op de overtuiging dat naast praten, denken en doen, óók voelen en bewegen van essentieel belang zijn om de persoonlijke doelen van onze patiënten te behalen. Lees hier meer over onze Missie en Visie.

Dit blog is geschreven door Lisanne Langerak, vaktherapeut bij Vitaalpunt

Lees hier het volledige persbericht van de Gezondheidsraad: Veel gezondheidswinst te behalen door meer te bewegen.

Recente Blog berichten

Schrijf een reactie