7 tips om beter om te gaan met negatieve gedachten

 In klachten

Gedachten kunnen een belangrijke invloed hebben op hoe je je voelt en wat je doet. Vaak is dat prima, maar soms zitten gedachten in de weg en heb je er last van. Anne Huijsman geeft 7 tips om beter om te gaan met deze negatieve gedachten.

Op de fiets op weg naar mijn werk, merk ik dat ik mij verheugd en ook gespannen voel. Ik moet die dag een presentatie geven voor mijn collega’s en dat roept allerlei gedachtes in mijn hoofd op: ‘Ik heb er zin in’; ‘Dit is een mooie kans om kennis te delen met mijn collega’s’; maar ook: ‘Het zal vast niet lukken’; ‘Ik zal niet uit mijn woorden kunnen komen’ en ‘Mijn collega’s zullen de presentatie vast saai vinden’.

Eenmaal aangekomen op het werk ga ik mij extra voorbereiden door opnieuw de presentatie te doorlopen en overweeg ik zelfs om het af te zeggen. Uiteindelijk besluit ik om het niet uit de weg te gaan en de presentatie toch te geven. En wat blijkt… achteraf valt het mee en waren een groot deel van mijn gedachten niet realistisch.

De invloed van negatieve gedachten

Het bovenstaande voorbeeld zal ongetwijfeld herkenbaar zijn voor sommige mensen. Iedereen heeft namelijk wel eens last van negatieve gedachten waardoor je je angstig, verdrietig of misschien boos voelt. Dit kan er bijvoorbeeld toe leiden dat je bepaalde situaties uit de weg gaat of op een bepaalde manier reageert waarvan je achteraf vindt dat je beter anders had kunnen reageren.

Vaak hebben mensen echter het gevoel dat het niet de gedachten zijn die ertoe leiden dat je je zo voelt, maar juist de gebeurtenis. Dit komt omdat veel gedachten na verloop van tijd automatisch of onbewust opkomen, waardoor je ze niet meer opmerkt. Als je kijkt naar het volgende voorbeeld dan wordt toch duidelijk dat gedachten wel degelijk een rol spelen in hoe je je voelt en wat je doet.

Stel je voor dat je op een verjaardag bent en je kent behalve de jarige verder niemand. Je ziet een groepje staan aan een statafel en hoort ze hard lachen. Je zou kunnen denken: ‘Ze lachen mij uit’ en je voelt je vervolgens angstig en bedroefd waarna je besluit om naar huis te gaan. Het zou echter ook kunnen zijn dat je in deze situatie denkt: ‘Wat hebben ze veel lol daar bij die statafel. Er is vast net een goede grap verteld. Laat ik mij daarbij aansluiten dan heb ik vast een gezellige avond’. Je voelt je vervolgens blij en stapt op het groepje af om je te mengen in het gesprek.

Uit dit voorbeeld blijkt dat je gedachten een belangrijke invloed hebben op hoe je je voelt en wat je doet. Wanneer je vaak last hebt van deze negatieve gedachten, dan kan het helpen om hier op een andere manier mee om te gaan. Hieronder volgen 7 tips om negatieve gedachten te lijf te gaan!

 

Alleen al het opsporen en opschrijven van je gedachten kan ervoor zorgen dat je enige afstand kan nemen van je gedachten waardoor je onprettige gevoelens kunnen afnemen

 

7 tips om beter om te gaan met negatieve gedachten

1. Spoor je gedachten op

Wanneer je last hebt van onprettige gevoelens zoals angst, verdriet, irritatie of schaamte vraag je dan eens af welke gedachten er door je hoofd gaan die voor dit onprettige gevoel zorgen. Ook wanneer je buiten proportie fel op iemand reageert kan je jezelf afvragen wat maakt dat je zo reageert en welke gedachten en gevoelens daaraan ten grondslag liggen. Hierbij kan het helpen om de gedachten op te schrijven. Alleen al het opsporen en opschrijven van je gedachten kan ervoor zorgen dat je enige afstand kan nemen van je gedachten waardoor je onprettige gevoelens kunnen afnemen.

2. Neem je gedachten onder de loep

Je kan echter nog een stap verder gaan door je gedachten onder de loep te nemen. We noemen dit uitdagen. Hiermee wordt bedoeld: kijk kritisch naar je gedachten en bepaal of je gedachten rationeel en realistisch zijn. Je kan hierbij gebruik maken van een aantal hulpvragen: ‘Is deze gedachte waar?; ‘Weet ik het 100% zeker?’; ‘Wat is het ergste dat er kan gebeuren? Zou ik daar overheen komen?’; ‘Welke bewijzen heb ik voor en tegen deze gedachte?’; ‘Wat zou ik tegen een vriend zeggen als die in deze situatie zou verkeren?’; ‘Helpt deze gedachte mij?’

3. Zet helpende en rationele gedachten in

Als je kritisch hebt gekeken naar je gedachten en hebt afgewogen of je gedachten wel realistisch zijn dan kan het helpen om ter vervanging van de negatieve gedachten een aantal rationele en helpende gedachten voor jezelf op te schrijven. Vraag je zelf dan af: Wat zou ik beter kunnen denken in plaats van de negatieve gedachte? Wanneer je in de toekomst dan merkt dat je weer last hebt van een bepaalde negatieve gedachte dan kan je de eerder geformuleerde helpende gedachte tegen jezelf zeggen.

4. Bespreek je gedachten met anderen

Ga in gesprek met je omgeving over je gedachten en vraag hen of zij jouw gedachten realistisch vinden en wat zij in een vergelijkbare situatie zouden doen. Het bespreekbaar maken helpt om afstand te nemen en door andere visies te horen kan je beter relativeren. Daarnaast kan het opluchten of troost geven.

5. Laat je niet leiden door je negatieve gedachten

Negatieve gedachten kunnen ook je gedrag beïnvloeden en ertoe leiden dat je besluit bepaalde dingen te vermijden. Dit zorgt er echter juist voor dat je je nog slechter kunt gaan voelen. Probeer dus ondanks de negatieve gedachten je vaste structuur aan te houden, een gezonde leefstijl aan te houden, de dagelijkse dingen te blijven doen en leuke uitjes in te plannen.

6. Houd een positief dagboek bij

Als je vaak last hebt van negatieve gedachten en van nature geneigd ben om meer naar de dingen te kijken die niet goed gaan, dan kan het helpen om dagelijks een positief dagboek bij te houden. Je schrijft dan de positieve dingen op van de dag, bijvoorbeeld dingen die goed zijn gegaan, waar je tevreden over bent of dankbaar, eventuele complimentjes die je hebt gekregen of dingen waar je van hebt genoten. Dit kan je helpen om meer naar de positieve dingen te kijken. Daarnaast raad ik je aan om, met name op slechte momenten, regelmatig eens terug te lezen wat je hebt geschreven.

7. Zoek afleiding

Als je merkt veel in je hoofd te zitten en te piekeren dan kan het ook helpen om afleiding te zoeken. Ga lekker naar buiten en maak een wandeling, spreek af met een vriend of vriendin of pak een oude hobby weer op.

Mochten deze tips onvoldoende helpen en blijf je veel last houden van terugkerende negatieve gedachten en daarbij behorende onprettige gevoelens, dan zou een behandeling bij Vitaalpunt met cognitieve gedragstherapie je kunnen helpen om hier minder last van te hebben. Je kan je, met een verwijsbrief van de huisarts, bij ons aanmelden.

 

Foto door cottonbro via Pexels

 

Recente Blog berichten

Schrijf een reactie